Deel dit artikel met vrienden of collega's

Eén van ’s werelds grootste cosmeticabedrijven hoopt goede zaken te doen zodra de pandemie voorgoed de geschiedenisboeken is ingegaan. Er wordt gehoopt op een herhaling van de situatie zoals deze zich voordeed net na de Spaanse griep in 1918. Destijds brak er een ‘roaring twenties’ aan, waarbij mensen zich massaal gingen optutten voor feestjes en andere gelegenheden.

“Lippenstift zal een symbool worden voor de terugkeer naar het normale leven”

Terugkeer naar het normale leven

Volgens L’Oréal CEO Jean-Paul Agon zal lippenstift hét symbool worden voor de terugkeer naar het normale leven, zo vertelde hij onlangs bij de voorstelling van de jaarresultaten. “Mensen zullen blij zijn weer naar buiten te kunnen en elkaar te kunnen ontmoeten. Het zal een feest worden van make-up en parfums.’

Slecht jaar, maar toch een goed vierde kwartaal

Net als vele andere multinationals heeft ook L’Oréal flink geleden gedurende de pandemie. Gesloten winkels en salons hebben er flink ingehakt bij het bedrijf achter topmerken als Maybelline, Gernier en Kiehl’s. Desalniettemin wist het bedrijf in het vierde kwartaal toch een mooie omzetstijging te boeken van 4,5% voor een totale verkoopwaarde tussen oktober en december van 7,9 miljard (valutaschommelingen en overnames buiten beschouwing gelaten). Deze onverwachts positieve cijfers kwamen tot stand door Chinese kopers en de inkomsten uit e-commerce.

Chinese situatie biedt veel perspectief

In China zijn veel van de coronamaatregelen al versoepeld en dat was duidelijk te zien in de cijfers. De verkoop groeide in China vorig jaar met 27%. Als één van de belangrijkste markten, naast Amerika, was dat voor L’Oréal een mooie constatering en eentje die hoop biedt voor de nabije toekomst, wanneer ook de rest van de wereld aan versoepelingen toe is.

Eén van de grote factoren voor de gestegen omzet is de stevige boost die de e-commerce heeft gekregen het afgelopen jaar. Zo lieten de cijfers zien dat de e-commerce met maar liefst 62% gestegen is, goed voor meer dan een kwart van de totale omzet van L’Oréal in 2020. L’Oréal verwacht dat die trend onomkeerbaar is en dat op termijn meer dan de helft van haar totale omzet uit e-commerce zal komen.

De hele situatie rondom de coronacrisis heeft veel veranderingen met zich mee gebracht. Zo zag L’Oréal vorige jaar een verschuiving in populariteit van producten. Zo zorgen de lockdown en de mondkapjesplicht voor een terugloop in de verkoop van lippenstift en make-up, terwijl gezichtsmaskers, crèmes en wellness producten juist weer erg in trek waren.

Deel dit artikel met vrienden of collega's

Laat een Reactie achter